MLM története

A Kezdetek

A közvetlen értékesítési formának az első ismer képviselője a California Vitamin Company volt. A California Vitamin Company-t Carl Rehnborg hívta életre, majd 1939-ben nevezték át a Nutrilite-nak. Carl Rehnborg 1915 és 1927 közötti időszakot Kínában tölti, ahol megfigyeli az emberek rossz egészségügyi állapotát és összefüggést talál az állapotuk és étkezésük között. 40 éves korában elhagyja Kínát és megérkezik Kaliforniába, mindössze 27 dollárral a zsebében. Később azt mondja, hogy anyagilag szegény volt és összetört, de lelkileg gazdag, mert volt egy álma amit mindenáron megakart valósítani. 1933-ban azonosította az egészséges élethez szükséges összetevőket, amit ma fitonutrienseknek nevezünk. 1935-ben létrehozza az első laboratóriumot és teljes munkaidőben folytatja az álma építését.

A közvetelen értékesítési formának az első ismert képviselői William Casselberry és Lee Mytinger voltak, akik már 1934-ben a California Vitamin Company-t képviselték. Ebben az időszakban különböző juttatásokért cserébe a vezető értékesítők újabb utazó kereskedőket toboroztak és vállalták a kezdők betanítását. Gondoljunk csak bele az 1930-as években utazó ügynökök hálózták be az országot, akik a régió központokból kiindulva értékesítették a termékeket. A gyártó cégek örültek ennek a formának, hiszen a vezető értékesítők levették a terhet róluk az oktatás átvállalásával. Ennek köszönhetően gyorsult az új piacok meghódítása, az értékesítők tanítása. Ez egy kezdetleges érdekeltségi és juttatási rendszeren alapult.

A jelentős változását a több szintű értékesítési rendszer létrehozása, a Multi Level Marketing kifizetési rendszer bevezetése jelentette. William Casselberry és Lee Mytinger korszakalkotó ötlete az volt, hogy minden egyes új utazó ügynök után 3 százalékos jutalékot biztosít a beléptető számára. Ezzel kezdetleges formában létrehozták a ma ismert rendszer alapjait, a leváló emberek és csoportok fogalmát.

1949-ben Jay Van Andel és Rich DeVos forgalmazói lesznek a Nutrilite vállalatnak.

1973-ban Carl Rehnborg távozik az élők sorából.

Belső viszály következménye

Az 1950-es években a Nutrilite-on belül kialakult konfliktusok miatt, komoly problémák adódnak az áruellátással. Ennek hatására a független értékesítési ügynökök egy csoportja kivált a cég kötelékeiből Jay Van Andel és Rich DeVos-al az élen. Létrehoznak egy forgalmazói társulást, melynek a tagjai egyenjogúak lesznek. Az üzleti koncepció és az egyetértés adott, de a megfelelő termék még hiányzott. Végül 1959-be megalapítják az American Way, röviden AmWay vállalatot. Az AmWay környezetbarát tisztítószer termékcsaláddal indul, melyet nemrég fedeztek fel. Az alapítók Jay Van Andel és Rich DeVos számára fontos az átlátható, motiváló és kiszámítható kifizetési rendszer, hogy a megfelelő forgalom függvényében fizessenek jutalékot. A siker nem marad el és a cég fejlődésnek indul. 1970-ben végül az AmWay felvásárolja a Nutrilite vállalatot.

Az MLM világhódító útja

Az elmúlt, több mint 50 évben sok nagyszerű cég született, amelyek a mai napig példaértékű módon működnek az egész világon. A telesség igénye nélkül kiemeltünk párat, hogy megismerhessünk pár mérföldkövet az MLM-ből.

Forrest C. Shaklee csontkovács és táplálkozási szakembere 1915-ben létrehozta a “Shaklee Vitalized Minerals”. 1956-ban táplálékkiegészítők előállítására két fiával megalapította a Shaklee Corporation-t, ami a többszintű marketing-üzleti modellt választotta a termék forgalmazásra. 1960-tól kezdve a Shaklee szerves, biológiailag lebontható tisztítószereket forgalmaz.

Tupperware története 1946-ban kezdődött Amerikában, amikor a céget alapító Earl Tupper kifejlesztett egy egyedülálló alapanyagot, és ebből megalkotta az első „Csodatál” elnevezésű edényt. 30 országában van jelen a Tupperware. Európában  Belgiumban, Franciaországban, Portugáliában és Görögországban működik Tupperware gyár.

Mary Kay Ash 1963 nyarán megalapítja a Mary Kay Cosmetics céget. 3,5 millió értékesítővel jelenleg 32 országban rendelhetőek a termékeik A világ egyik legnagyobb kozmetikai vállalata több, mint 3milliárd dolláros éves forgalommal.

Magyarországra az Amway után az elsők között érkezett az Avon, a Herbalife, a Forever Living Products és később a NuSkin Enterprises.

Az AVON története 1886-ban kezdődött, amikor az alapító David H. McConell New Yorkban California Perfume néven létrehozta vállalkozását. Az akkor 28 éves McConell erdetileg utazó könyvkereskedő volt és illatminták ajándékozásával próbálta népszerűsíteni könyveit. Rövid időn belül kiderült, hogy a parfümök sikeresebbek, mint a könyvek ezért kezdett kozmetikumok értékesítésével foglalkozni. A vállalkozás növekedésével Tanácsadónőket alkalmazott, ők szállították házhoz a megrendelt termékeket és szükség esetén hasznos tanácsokkal látták el a vásárlókat. 1939-ben a cég felvette az AVON Products Incorporated nevet, Shakespeare szülő városa Stratford Upon Avon után. Az AVON Cosmetics Hungary 1990-ben, a demokratikus átalakulásokat követően az elsők között érkezett az országba.

1978-ban Arizónában Rex Maughan megalapítja a Forever Living Products-ot. Szűk családi és baráti körét egy zártkörű találkozóra hívta, ahol bemutatta a jó közérzetet ls hosszan tartó egészséget biztosító termékeit. Az Aloe Vera növényt használva a terv az volt, hogy az emberek akik használják ezeket a termékeket megosztják a tapasztalatukat másokkal. Annyira jól sikerült, hogy egy világméretű vállalkozást jött létre, ami 150 országban több, mint 10 millió termékpartnerrel rendelkezik.

1980-at írunk, amikor Mark Hughes úgy dönt, hogy megalapítja a Herbalife-ot, arra a gondolatra alapozva, hogy: “Vajon elég jó-e az alakom? Vagy fogynom kellene?” Életre hív egy testsúlycsökkentő programot, amit az elején közvetlenül a csomagtartójából árul. A piaci rést kihasználva a Herbalife pár éven belül nemzetközi üzletté növi ki magát és 1986-ban megjelenik az amerikai tőzsdén a NASDAQ-on. A 2000-es évek elejére több, mint 58 országban érhetőek el a termékeik és a forgalmuk 1,8 milliárd dollárra növekszik. Az alapítástól eltelt időszakban sok másik termék egészítette ki az eredeti testsúlycsökkentő termékcsaládot.

1984-ben Blake Roney, Sandie Tillotson és Steve Lund megalapítják a Nuskin-t. Olyan vállalat mellett határozták el magukat, amely az innovatív testápolási termékeket a „mindenből a legjobbat” elv alapján a legjobb alapanyagokból gyártja termékeit. Mindemellé olyan nagyvonalú üzleti lehetőséget kínál, mely a nagykaliberű üzletemberek érdeklődését is felkelti. Mostanáig több, mint 10 milliárd dollárt fizettek ki az üzletépítők számára.

1985-ben Németországban megalapítják az LR Health and Beauty-t. Parfümökkel, testápolási termékekkel és táplálékkiegészítőkkel foglalkoznak. Mára Európa egyik legnagyobb MLm cégévé nőtte ki magát.

1992-ben a USANA alapító Myron W. Wentz elsők között vezet be egy új fajta kifizetési rendszert, amit bináris kompenzációs tervnek hívnak. A lényege az, hogy minden tag csak két csapatot építhet, egyet jobb oldalon és egyet bal oldalon. Az elméleti célja az, hogy két erős láb jöjjön létre, ezzel növelve a csapat egységet. A két első ember csatlakozása után, a többit csak hozzájuk tudjuk elhelyezni. A USANA ezzel a módszerrel 28 országban van jelen és 1 milliárd dollár feletti forgalmat könyvel el.

Ezeket a cégeket tömöríti a Direct Selling Associations (DSA), magyarul a Direkt Értékesítők Szövetsége. Csak az lehet DSA tag, aki megfelel az iparági követelményeknek.

Rövid magyar MLM történelem

Magyarországon 1989 előtt hivatalosan nem lehetett foglalkozni MLM-el. A rendszerváltás után nálunk is megjelentek a hálózati értékesítésre épülő külföldi cégek. Az úttörő kezdeti években sokan furcsának találták ezt az iparágat és minimális igény mutatkozott rá. A szocializmus után drágának tűntek ezek a termékek és a legtöbben munkahelyben gondolkoztak. Abban az időben az egyik legismertebb mosogatószert Ultrának hívták, ami 100 forint körüli árával versenyzett a több ezer forintos MLM cég koncentrátumával. Vitaminok szedésére buzdítottak, miközben a pálinka a tuti módszer a megfázásra. Érkeztek a biztosító cégek, hogy öngondoskodásra oktassanak minket, minket akik addig cascot sem kötöttünk az autónkra. De a külföldi cégek kitartottak és most már több évtizede velünk vannak. Szerencsére vállalkozó kedvű honfitársaink is voltak, akik MLM céget alapítva egyedi termékeket adhattak a világnak.

Dollármilliomosok születése

A közvetlen értékesítési iparágnak köszönhetően jelentősen nőtt a világ dollármilliomosainak száma. Hosszú és következetes munkával sokan megkerestek már több, mint 1 millió dollárt (265 millió forintot) az üzletükből. Vannak olyan tehetséges emberek, akiknél ez az összeg a többszörösére növekszik, akár átlépve a 10 milliós határt is. A világ vezetőinek egy kis százaléka elért azt a szintet is, hogy éves szinten keresik meg az 1 millió dolláros álomhatárt. Magyarországon is élnek olyan emberek, akik több, mint 1 millió dollárt kerestek eddig az üzletből. Ismerünk olyanokat is, akik éves szinten lépik át ezt a határt, pedig egy vidéki kis városba születtek. Ha kíváncsi vagy mennyit lehet keresni az MLM-ből tekintsd meg a Top keresők listáját, melyet igyekszünk naprakészen tartani.

Az MLM legális

Charles Ponzi után kapta a nevét az illegális termékalap nélküli piramisjáték.

A Ponzi-rendszer vagy más néven Ponzi-séma szélhámos beruházási művelet, egyfajta pilótajáték (más néven piramisjáték), amelyben a korábbi befektetőket az újonnan érkezett befektetők pénzéből fizetik ki, egészen a rendszer összeomlásáig.

A rendszert Charles Ponziról nevezték el, aki Olaszországban született, 1903-ban az Amerikai Egyesült Államokba emigrált. Amikor odaérkezett, csak 2,5 amerikai dollár volt a zsebében. Fénykorában közel tízmillió amerikai dollár felett rendelkezett, amit ezzel a sémával lebonyolított hatalmas csalással szedett össze.

Lényeges különbség a Ponzi-rendszer és a pilótajáték között, hogy az utóbbiban csak az egymást követő szintek között van kapcsolat, ezért nehéz eljutni a csúcshoz, és egyúttal lebuktatni azt. A Ponzi-rendszer minden résztvevője ismeri az elindítót, aki személyes kapcsolatait is felhasználja a hálózat kiterjesztéséhez. A pilótajátékban sokan vesznek részt, de csak egyszer fizetnek be, általában kisebb összeget, így a rendszer hamarabb összeomlik, mert nincs újabb befektető. A Ponzi-rendszerben kevesebb a résztvevő, de többször is befizetnek, és nagyobb összegeket.

A Ponzi-rendszerben csak az elindító nyerhet, a pilótajátékban az első egy-két szinten is lehet még nyerni.

1975-ben az Amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság beperelte a legnagyobb MLM-céget, az Amwayt illegális piramisjáték vádjával. 1979-ben a bíróság az Amway-re kedvező ítéletet hozott. Ettől kezdve definiálták a legális hálózati marketing kritériumait, és azt, hogy miben különbözik az illegális piramisjátéktól. A bírósági végzés szerint a legális hálózati kereskedelem három fő szempontja a következő:

  • az áru visszavásárlása 90%-os áron, ha a vevő meggondolja magát,
  • a résztvevők havonta legalább 10 vásárlót látnak el személyesen,
  • a 70%-os szabály: ellenőrizni kell, hogy a nagykereskedelmi áron beszerzett áruk 70%-át eladták vagy felhasználták, mielőtt újabb megrendelést adnak le a cég felé.

A fentebb leírt három pontot megmutatja, hogy minek kell megfelelni egy legális cégnek. Ezek a pontok iránymutatást adnak, ha azon gondolkodsz, hogy csatlakozol egy céghez. Vizsgáld meg, hogy betartja-e az a vállalat ezeket, amivel szeretnél foglalkozni. Ha igen, akkor nagy problémád már nem lehet.

Kérlek legyél körültekintő és figyelmes, mert a mai világban egyre több a csalás, ami a gyors meggazdagodást hirdeti! Az oldalon igyekszünk minden információt megadni ahhoz, hogy az ilyen cégeket messze kerüljék el az emberek.

Összegzés

Negyven évnek (1930-1970) kellett eltelnie, hogy ezt az üzletet az Egyesült Államokban legális jövedelem-forrásként hivatalosan elismerjék.

További húsz évre volt szükség, hogy az MLM megjelenjen Magyarországon is!

Sokan azt gondolják, hogy az MLM aranykora a kilencvenes évek és a kétezres évek elején volt, de a kétkedők megnyugodhatnak, a hálózatépítés aranykora most kezdődik el!

Minimális befektetéssel szinte korlátlan jövedelem érhető el és a teljes szabadságot élvezhetjük!

Az új generáció tagjai, akik az X, Y és Z generáció nevet kapták máshogy szocializálódtak. Nekik hatalmas igényük van a szabadság érzésére, hogy bárhol, bármikor tudjanak dolgozni. A modern technológiáknak köszönhetően mindenki számára elérhető ez a lehetőség.

Így azt gondolom, hogy soha nem volt nagyobb igény a hálózatépítésre!

Szólj hozzá Facebookal

Pin It on Pinterest