Az Instagram bevezeti az alkalmazáson belüli vásárlási lehetőséget, ami az egyik jele annak, hogy a közösségi média platformoknak egyre nagyobb szerepük lesz a kereskedelmi vásárlásoknál.

Amikor ezt a mondatot elolvastam a Gizmodo oldalán egyből felmerült bennem a címben található kérdés, ami abban inspirált, hogy megírjam ezt a bejegyzést. Igyekszem teljesen körbejárni a témát, hogy teljes körű betekintésünk legyen a most zajló kereskedelmi forradalomba. A cikkben bemutatom az Instagram új vásárlási funkcióját, megismerkedhetünk a fogyasztói társadalom generációijaival és megvizsgáljuk az MLM cégek előtt álló kihívásokat, ha az elkövetkező években a piacon szeretnének maradni.

Vágjunk is bele és ha valaha már böngésztél az Instagramon biztosan előfordult veled az, hogy egy képen megláttál valamit és azt gondoltad:

„Óóóó, ez az ing annyira menő, úgy megvenném, de hol lehet vajon ilyet kapni, , hogyan keressek rá, túl bonyolult a megvásárolni, hiszen el kell hagynom az alkalmazást, vagy be kell írnom egy csomó adatot, inkább hagyom a fenébe…” – a jó hír most az, hogy az Instagram bejelentette, hogy bevezetik az alkalmazáson belüli vásárlási / pénztár funkciót .

Jelenleg a pénztár funkció az amerikai felhasználók számára elérhető, de folyamatosan elérhetővé teszik a többi ország számára is. A pénztár funkció működése nagyon egyszerű, hiszen elég az adott oldalon megnézni a posztot, majd a képet megérintve megjelenik egy termékcímke és az árat is látni fogjuk. A vásárlás gombra kattintva kiválaszthatjuk a különböző beállításokat, például egy ingnél a méret és a színt, ezután jöhet a fizetési mód és a szállítás megadása. Az Instagram közleményében az olvasható, hogy csak akkor kell beírnia az adatainak, amikor megtörténik a megrendelés, amit ezután a cég „biztonságosan” tárol a kényelmünk érdekében.

Eddig ezt a vásárlási funkciót csak a meghívott béta tesztelők használhatták, akik 23 márka képviselői voltak, főként ruházati és kozmetikai termékek gyártói: “Adidas, Anastasia Beverly Hills, Balmain, Burberry, ColourPop, Dior, H&M, Huda Beauty, KKW, Kylie Cosmetics, MAC Kozmetika, Michael Kors, NARS, Nike, NYX Cosmetics, Oscar de la Renta, Ouai Hair, Kültéri hangok, Prada, Revolve, Uniqlo, Warby Parker és Zara.”

A fotómegosztó alkalmazás vásárlási stratégiája azt mutatja be, hogy a nem kiskereskedelmi vállalkozások, webshopok, mint például a közösségi média oldalak észrevették azt, hogy a fogyasztók az egyszerű vásárlási folyamatokra törekednek, ami óriási üzleti lehetőséget jelent számukra. Az Instagram lépése azt is megmutatja, hogy a kiskereskedelmi fogyasztói szokások hogyan változnak az elmúlt időszakban és a fizikai áruházakból teljesen átkerülnek az e-kereskedelem területére. Az új szokások egyre mélyebben épülnek be a hétköznapi életünkbe a mobileszközök és a közösségi média nagyfokú használata miatt.

A közösségi média platformok, mint például a Facebook, az Instagram, a Twitter és a Pinterest jelenleg több milliárd taggal büszkélkedhetnek világszinten, és a közösségi média forgalma legalább 357 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, ami példátlan növekedés az egész világon.

A fogyasztók értékelik a személyre szabott közösségi média élményt, olyat amit az Instagram is nyújt

Hogyan jött létre a lenyűgöző növekedés? Ez azért van, mert a mai vásárló jobban ismeri a saját szokásait és személyre szabott vásárlási élményt szeretne. A fogyasztók értékelik a közösségi média személyre szabott jellegét, hiszen csak olyan embereket követünk rajta aki érdekesek a számunkra. Ennek hatására sokkal nagyobb mértékben befolyásol minket, hogy ki milyen posztot oszt meg az oldalán, ami ha tetszik nekünk arra ösztönöz minket, hogy megvásároljuk az adott terméket. Ezért van a közösségi média oldalaknak, mint az Instagramnak, vagy a Facebooknak az iparág egyik legmagasabb konverziós értéke. Mi táplálja a közösségi vásárlási élményt ezeken a webhelyeken?

Nagyon egyszerűn két dolog:

  • A követett személy hitelessége a számunkra
  • A pozitív vélemények az adott termék alatt

A statisztikák azt mutatják, hogy:

  • A fogyasztók 71 százaléka megváltoztatja a márka iránt érzett gondolkodását, miután pozitív választ olvasott a közösségi médiában
  • A konverziók 133 százalékkal nőnek, ha a mobil vásárlók egy pozitív visszajelzést látnak az online vásárlási döntés meghozatala előtt

A közösségi kereskedelem évről-évre 14 százalékos növekedést jelentett a bevételekben, beleértve a rekordforgalmú Black Friday és a Cyber ​​hétfő napokat. Az e-kiskereskedők 91 százaléka a közösségi média visszajelzések miatt előrelépett a SEO rangsorban, amit a pozitív visszajelzések rekordszámának köszönhetnek.

Most, hogy az Instagram több mint egymilliárd aktív felhasználóval rendelkezik, a Checkout szolgáltatáson keresztül lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy az alkalmazáson belül maradjanak vásárlásaik befejezéséig. Az Amazontól az különbözteti meg ezt a folyamatot, hogy a termékek felfedezéséhez nem kell sehová sem mennünk, ha nem egyből a számunkra hiteles oldalakon jelennek meg és vásárolhatunk. Az Amazon, az e-kereskedelem vitathatatlan királya, úttörő szerepet töltött be az online platformon, mint az e-kereskedelem reformálója, ami lecsökkentette a termékek felfedezésében és vásárlásában az időt, de egyre több versenyt lát a közösségi média platformokban, amelyek folyamatosan növelik az ügyfélélményt. Kijelenthetjük, hogy a kereskedelem forradalma zajlik a napjainkban és a fogyasztói mechanizmusok drámai változásai hatalmas hatást gyakorolnak a vásárlási szokásainkra.

Az MLM cégek vajon tudják tartani a piaci változásokkal a lépést?

Talán ez az egyik legfontosabb kérdés a mai gyorsan változó világunkban, hiszen jelenleg a kereskedelem forradalma zajlik és soha nem látott mértékben alakulnak át a vásárlói szokások. Olyan óriási átrendeződés közepén ülünk, aminek a megértéséhez érdemes röviden megvizsgálni a “Baby Boom” vagy Magyarországon “Ratkó korszak” gyermekei után következő generációkat.

X generáció

Az 1964-1979 között született embereket “X” generációnak hívjuk. Az ő életükben a technológia fejlődése játszott rendkívül fontos szerepet. A technológia az ember által készített célszerű, az egyéni (emberi) képességeit megnövelő eszközök (például gépek, anyagok és eljárások) valamint azok alkalmazásáról,[1][2] szóló ismeretek összefoglaló neve, amelyek segítségével az emberiség egyre többet tud megismerni, megváltoztatni, megőrizni stb. az őt körülvevő világból. Elkezdett gyorsulni az életük, elkezdtek használni életkönnyebbítő eszközöket, mint az autó, repülő vagy éppen a háztartási eszközök, de még a globalizáció nem volt jellemző rájuk.

Y generáció

Őket követte a sorban az “Y” generáció, akik 1980-1994 között születtek. Ettől a ponttól kezdve egy új típusú nemzedék jön létre, melynek kialakulásában a technika fejlődése játszott rendkívül fontos szerepet. Technikának nevezzük azokat a technológiai eszközöket, amelyek az embernek az élet különböző területein jelentkező problémáinak megoldását fejlettebb szinten segítik elő (számítógépek, internet, robotipar stb.), egyszerű szinten szerszámnak, fejlettebb szinten technikának nevezzük. Ma már az Y generáció a fogyasztói társadalom alakítója és húzórétege, akik tökéletesen eligazodva a legújabb trendek között, a legpergőbb ritmusban élik az életüket. Egy a 2008-ban az Economist Intelligence Unit[19] által készített tanulmány szerint, melyet a Genesys támogatott, a nemzedék kereskedelmi megszólítására a legalkalmasabb, kedvenc programjaik szponzorálása, a vírusmarketing, a peer-to-peer ajánlások.

Z generáció

“Z” generációt már bedrótozott gyermekeknek szokták hívni, akik 1995 és 2010 között születtek. Tagjai tipikusan különböznek az előző generációk, főleg a közvetlenül megelőző Y generáció tagjaitól,[20] egy új típusú nemzedék, amelynek kialakulásában a digitális technológiák száguldó fejlődése játszott rendkívül fontos szerepet. Az 1990-es évek végén születettek és az annál fiatalabbak beleszülettek a digitális technológiák világába, amelyben már elképzelhetetlen élni a Web 2.0, mobiltelefonok, más digitális és kommunikációs eszközök használata nélkül. A Z generáció tagjainak, akik a 20. századhoz képest egy új világban nőttek fel, teljesen megváltoztak a tanulási szokásai.Fontos számukra a gyors információ áramlás, és ez problémákat vet fel az oktatási rendszerben is, elsősorban a tanítási módszerek területén. A tanárokat a régebbi világ módszerei szerint oktattatták, ezért nehéz átadniuk a tudásukat a fiataloknak, akik hozzá vannak szokva a gyors információáramláshoz és annak befogadásához. Jól látható, hogy erre a változásra nincsen felkészülve az iskolarendszer, aminek az átalakítása a versenyképesség szempontjából az egyik legfontosabb kellene, hogy legyen egy ország számára. A kommunikációs eszközök fejlődésével és gyorsaságával egyre több információhoz jutnak hozzá a “Z” generáció tagjai, és ezeket máshogy dolgozzák fel, ami miatt másképp is gondolkodnak, mint az X vagy az Y generáció, emitt van hatalmas különbség a világnézetükben. A technika fejlődése miatt nem sok fiatalt látunk könyvvel a kezében ücsörögni, emiatt azt gondolhatjuk, hogy ez a generáció előtérbe helyezi a pl. a videójátékokat az olvasással szemben, de ez nem így van. Attól, hogy nem látunk könyvet a kezükben, az nem azt jelenti, hogy nem olvasnak vagy nem tanulnak, csupán alkalmazkodtak a rohanó világhoz. Minden könyvüket a telefonjaikon, tableteiken, számítógépeiken, e-book olvasójukban tárolják – legyen szó akár szórakoztató irodalomról vagy tankönyvről. Nekik már nem fontos a papír alapú információ elérés, hiszen egy kattintásra van tőlük minden kérdésükre a válasz az interneten keresztül. Erre a generációra jellemző, hogy nagy bennük a szabadságvágy, szeretnének teljesen önállóak lenni, saját vállalkozásban gondolkodnak vagy olyan munkahelyben ahol kötetlenül tudnak dolgozni. Leginkább és a leghamarabb a techipar alkalmazkodott ehhez a kihíváshoz, érdemes megnézni mennyivel másabb munkakörnyezetet biztosítanak az ilyen cégek az alkalmazottak számára.

Alfa generáció

A helyzet tovább fokozódik, ha a legfiatalabb “alfa” generáció is bekapcsolódik a világ körforgásába, akik 2010 után születtek és az első tagjaik lassan 10 évesek lesznek. Az Alfa az első olyan generáció, melynek összes tagja a 21. században született, illetve fog megszületni. A generációt 2010-től kezdve számoljuk, és ugyan erre vonatkozóan még nincs biztos adat, de az előző generációkból kiindulva az utánuk következő (valószínűleg Béta generáció) 2025-től követheti majd őket. Mivel az Alfa generáció legidősebb tagjai is még csak 9 évesek, ezért a marketing szakemberek még kevesebb figyelmet szentelnek nekik, hiszen leköti őket a fokozatosan keresőképessé váló Z generáció. Azonban néhány dolgot már most is tudunk az Alfákról.  Az Alfák várhatóan a fiatalabb Z-khez hasonlóan saját vállalkozásban szeretnének majd dolgozni, nem pedig alkalmazottként. A generációkra igaz, hogy mindig sokkal nagyobb a vállalkozói kedvük, mint az előttük állóknak: ennek az oka, hogy sokkal több információ és forrás áll a rendelkezésükre, mint az idősebbeknek. Az Alfák már akár extrém korán, tinédzser éveikben is beindíthatják első vállalkozásukat a szakemberek szerint, és ha ezek tönkre is mennek, mivel fiatalon tapasztalták meg a kudarcot, ezért még bátrabban kezdik majd újra. Az Alfák olyan világba születtek/születnek, amelyet a technika irányít, nem kell enélkül élniük. Már azelőtt a kezükbe kapják a mobiltelefont, okos eszközöket és egyéb technológiákat, mielőtt iskolába kerülnek. Amire kamaszkorba lépnek, várhatóan olyan kifinomult lesz a mobiltechnológia a szakértők szerint, hogy már laptop, asztali számítógép helyett is azt használják majd, és mindenhová magukkal viszik. Az Alfák várhatóan nagyon jól reagálnak majd a vizuális ingerekre, elsősorban ilyen eszközökkel és mobilbarát webhelyekkel lesz majd érdemes lekötni a figyelmüket a marketingesek szerint. Az Alfák egy olyan világba születnek, amelynek olyan hatalmas kihívásokkal kell megküzdenie, mint például a globális felmelegedés. Az iskolai oktatáson kívül élethosszig tartó online oktatásban is részesülhetnek majd, aminek köszönhetően egy nagyobb tudás birtokában, sokkal felkészültebben állhatnak szembe a kihívásokkal, mint az őket megelőző generációk.

Kijelenthetjük, hogy az új generációk tagjainak mindenük az online kapcsolattartás, a közösségi média élmények, a célzott tartalomfogyasztás, a szabadsághoz való ragaszkodás és ez jellemzi a vásárlói szokásukat is. Számukra a bonyolult megrendelési folyamatok, a hosszú regisztrációs metódus és a lassú kiszállítás idő ismeretlen fogalom. Ahhoz szoktak hozzá, hogy 2-3 kattintással már el is intézték és ki is fizették a megvásárolni kívánt terméket.

Az MLM cégeknek az elkövetkező 2-3 évben változtatniuk kell, ha szeretnének versenyképesek maradni ebben a hatalmas lépésekben változó piacon.

Hogyan fog ez hatni a közvetlen értékesítés (MLM) területére? 

Mi lesz veled MLM? – tehetjük fel a kérdést magunknak.

Ami biztos, hogy nézőpont változásra lesz szükségük az MLM cégeknek, egy teljesen új generációs MLM iparágat kell létrehozni, ami megfelel az új nemzedék számára. A régi iskola nem fog működni, hiszen a családi bemutatók világa, a nyilvános prezentációkra való járás, a heti/ havi workshopok olyan távol állnak az Y,Z és az Alfa generációtól, mint a Földtől a galaxisunk középpontja. Ha ezen generáció tagjai nem tudnak azonnal hozzáférni az információhoz, ha nem tudják azonnal megvásárolni a nekik megtetsző termékeket, akkor gondolkodás nélkül mennek máshová, ahol kielégítik az igényeiket. A távoktatás létrehozására, a munkafolyamatok teljes automatizálására és az egy kattintásos vásárlás bevezetésére van szükség.

Megnézve a jelenlegi MLM cégeket a legtöbbje nincs felkészülve erre a változásra. A legtöbb vállalat informatika rendszere elavult, akár évtizedes lemaradásban vannak a mai elvárásokhoz képest. Az oldalak struktúrája átláthatatlan, nem megfelelően adják át az információt. A főoldalon olyan dolgokat közölnek, ami a legtöbb fogyasztót nem érdekli. Nem rendelkeznek sales oldalakkal, ahol egyszerűen adhatnák el a termékeket. Fiatalosnak a legkevésbé nevezném a dizájnokat, amelyeket láthatunk. A weboffice-ok / háttérirodák nincsenek felkészítve arra, hogy a saját linkünkkel gyorsan osszunk meg tartalmakat. Az információra éhes új induló nem tud részt venni online oktatáson, ahol videók, e-bookok, hírlevelek segítenék a munkáját. Még mindig a rendezvényről-rendezvényre dolgozzunk a prioritás, miközben az oktatás egészét át lehetne tenni az internet világába, amivel gyorsítanánk a tanulási folyamatot. Távoktatásban, online akadémiákon keresztül mindenki a saját ütemében tanulhatna és vizsgázhatna az anyagokból. A rendezvények pedig a legfontosabb dologról szólhatnának a közösség építésről és az elismerésről, elérve ezzel azt, hogy nem 10-18 óráig ülnek ott az emberek, ha nem gyorsan, pörgősen koncert élményt adva lezajlanának. A rendezvény után pedig a vezetői csapatokra bontva tovább építenék a közösségi élményt egy közös szórakozási lehetőséggel.

Azt is tapasztalhatjuk, hogy a mamut cégek webshopjai elavultak, a legalapvetőbb dolgokat is nehéz elvégezni benne. Egy rendelés leadása hosszú procedúra, amit a legszívesebben otthagynánk a csudába. Van olyan tapasztalatom több cégnél is, hogy informatikai végzettségemmel sem értettem miért nem tudok rendelni, miért kapok piros hibaüzenetet ERROR 517-es kóddal több sorban, amit meg sem indokolt a rendszer. Hosszas keresgélés után derült csak ki, hogy hiába adtam meg regisztrációkor a címemet, az nem kerül be automatikusan a kiszállítás címébe, ezért a hibaüzenet. ÉS ennek a cégnek 2 milliárd dollárt meghaladó éves forgalma van! A hagyományos kereskedelemben  ebben a pillanatban el is veszítettük volna a vásárlót! Amit el is fognak veszíteni a cégek, mert a fiatalabb generációk ilyen hibákat látva nem fognak vásárolni!

Ezek a lemaradások azért vannak, mert az összes nagy MLM cég a “Baby Boom/ Ratkó korszak” gyermekeit megszólítva épült fel. Abban a korszakban indultak, amikor lassan változtak a dolgok. Vezetékes telefonon, levelezőlapokon keresztül épültek az üzletek a legelején, amit a mobil telefon, majd az e-mail váltott fel, ahol azt kommunikálta mindenki, hogy gyere el egy családi bemutatóra, egy nyílt napra vagy éppen igyunk meg egy kávét mert ez a tuti biznisz.  A wellness forradalmat meglovagolva kialakultak a kozmetikai és tápkieg óriás cégek, amik most nehezen tudnak reagálni a piac kihívásaira. Ma már 1 év alatt történik annyi változás, mint régebben 5-10 év alatt és ezt átültetni egy kialakult értékesítési hálózatra nem egyszerű feladat. Láthatjuk is a számokból, hogy a fejlett piacokon küszködnek a cégek, nem növekszik a forgalmuk, vagy éppen nagy mértékben csökken.

Ennek köszönhetően szerkezeti átalakításokba kezdtek, új vezetők kerülnek a cégek élére, alkalmazottaktól válnak meg, mint ahogy teszi ezt az AmWay vagy éppen az Avon is. Pár hete olvashattuk, hogy az Avon 10%-os létszám leépítésbe kezdett a rossz eredmények miatt, hiszen a szépségipar szembesült először az új kihívásokkal, mivel a személyi ápolás trendjei változnak a leggyorsabban. A startup cégek – a kockázati tőke által támogatott amerikai márkáktól kezdve a koreai szépségvállalatokig – az iparág inkubátorai, melyek piaci részesedése a fiatalabb korosztálynál hatalmas mértékben növekszik. Míg a L’Oreal és az Estee Lauder a világ két legnagyobb kozmetikai vállalkozásának, sikerült ezek közül az új menő márkák közül felvásárolni párat és ezzel új fiatal ügyfeleket vonzani a céghez, az Avon ezen a területen nem járt sikerrel. Köszönhető ez annak, hogy az MLM cégek máshogy épülnek fel, mint a hagyományos kereskedelmi vállaltok, ezért sokkal nehezebben tudnak beolvasztani egy új márkát az értékesítési folyamatukba.

A mostani MLM cégeknek úgy kell átalakítani magukat, hogy az eddigi megszokott vásárlóközösségüket kitudják szolgálni, de az új nemzedék elvárásainak is megtudjanak felelni. Az elkövetkezendő rövid 2-5 év erről a kihívásról fog szólni és a meglévő MLM óriások vagy szintet lépnek vagy pedig nem tudják bevonzani a bedrótozott generáció tagjait.

Források: Wikipedia, Gizmodo, NYTimes

Képek: Gizmodo

Szólj hozzá Facebookal

Pin It on Pinterest