Rakonczay Gábor első magyarként, a szárazföld, vagyis az Antarktisz partjáról indulva 44 nap és 4 óra alatt teljesítette a 917 kilométeres távot egy 94 kilós szánt húzva maga után.
„Rakonczay Gábor 44 nap és 4 órányi erőltetett menet után hétfőn, magyar idő szerint késő délután elérte a Déli-sarkpontot. A szárazföld, vagyis az Antarktisz széléről indulva, brutális fagyban, napi 8-10 órát húzva egy eleinte több, mint kilencven kilós szánt – szembeszélben, 917 kilométer hosszan. Távol a családtól, a barátoktól, távol mindentől, amit eddig ismert” – írja hivatalos facebook oldala.
Rakonczay Gábor első magyarként a Déli-Sarkon
Kompromisszumok és megalkuvás nélkül, fagyási sérülést is szerezve ért be a kitűzött célba Rakonczay Gábor, aki már több hasonló extrém kihívást tudhat a háta mögött.
Rakonczay Gábor az út során testsúlya 10 százalékát elvesztette, az arcán fagyási sérüléseket szenvedett. Elmondása szerint fizikailag is próbára tette az a kétszáz kilométeres szakasz, ahol mély hóban kellett menetelni. A táv végén pedig folyamatos jeges szembeszéllel küzdve kellett teljesíteni a célját. Az út elején mínusz 12 Celsius-fok volt az átlaghőmérséklet az Antarktiszon, ám ahogy közeledtek a sarkponthoz, szinte mindig mínusz 20 Celsius-fokkal kellett számolniuk, ami olykor elérte a mínusz 30-at is.
Rakonczay Gábor magyar extrém sportoló így írt a kalandról a hivatalos Facebook oldalán:
„Mindenkinek köszönöm a szurkolást és a biztatást, mert megvan! Itt vagyok a Déli-sarkon. Negyvennégy nap és négy óra menetelés után – mondta Rakonczay. – Voltak nehéz pillanatok az út során, de olyankor mindig egy gyerekkori döntés és egy jelenkori gondolat vitt előre. Elképzeltem, hogy találkozom a fiatalkori önmagammal, azzal, aki elképzelte, mi lesz belőle, ha felnő. Aki tele volt tervekkel és korlátok nélküli hatalmas célokkal – szóval úgy a hatéves önmagammal. Volt idő, amikor ha találkozunk, erősen magyarázkodnom kellett volna, hogy valami miért nem úgy jött össze, ahogy elterveztem. Most az a gondolat vitt előre, hogy a hatéves önmagam vár a Déli-sarkon. Megérkezem és találkozunk, nem szólunk egy szót sem, csak nézzük egymást. Aztán elmosolyodunk és szorosan megöleljük egymást. Ő továbbra is csak büszkén mosolyog, én meg elsírom magam – tökéletes pillanat. Önmagad előtt megállni és helyt állni – nem magyarázkodni, csak létezni. Kompromisszumok és megalkuvás nélkül. A szabadság ez, amelyre gyerekként feltesszük az életünket, és amelyből felnőttként megpróbálunk minél többet, és minél tovább megtartani.”
Mit tanulhatunk Gábortól?
Elsőnek céltudatosságot, hiszen hónapokat, éveket kell készülni egy ilyen cél megvalósítására. Meg kell teremteni az anyagi feltételeket, meg kell tervezni az utazás minden egyes pontját.
Önfegyelmet, ami ahhoz kell, hogy a szellemet és a testet edzésben tudja tartani az ember.
Kitartást, hogy az út folyamán a holtpontokon is tovább tudjon menni az ember. A rettentő hideg, a fagyási sérülések ellenére is beérjen a célba.
Szabadságot, amit akkor érzünk, amikor megvalósítjuk az egykor lehetetlennek tűnő céljainkat és így elégedetten tudunk a tükörbe nézni, hogy korlátok csak a fejünkben léteznek.
Önmagad előtt megállni és helyt állni – nem magyarázkodni, csak létezni. Kompromisszumok és megalkuvás nélkül. A szabadság ez, amelyre gyerekként feltesszük az életünket, és amelyből felnőttként megpróbálunk minél többet, és minél tovább megtartani. – Rakonczay Gábor
Ehhez az emberfeletti teljesítményhez az egyetlen méltó ünneplés a felállva tapsolás! Gratulálunk Gábor és köszönjük, hogy példát mutatsz számunkra a teljesítményeddel! Köszönjük, hogy bátorságoddal megmutatod az embereknek a korlátok átlépésének módjait! Jó egészséget és további nagy kalandokat kívánunk neked!
Könyvajánló
Tűzhangya
Két fiatal diák, Rakonczay Viktória és Rakonczay Gábor saját tervezésű és építésű hajójukkal – első magyar párosként – átevezték az Atlanti-óceánt 2008-ban. Az út előtt sohasem eveztek, még a Balatonon sem, ám 51 napi, hihetetlenül kalandos és viharokkal tarkított evezés után átértek az óceán túloldalára, vegyes párosként világrekordot döntve.
Ide kattintva Gábor weboldalán megrendelheted.
Átkelés a végtelenen
Az emberiség története során sokan nekivágtak az Atlanti-óceán hullámainak. Sokféle vízi alkalmatossággal megtették már az Európát és Amerikát elválasztó, több mint 6000 km-es távot, ám egy magyar fiatalember 2012-ben olyan kalandra szánta el magát, amelyet előtte még senkinek sem sikerült véghezvinni. Külföldön már az Év Kalandja díjjal és Guinness World Records címmel kitüntetett Rakonczay Gábor, három óceánátkelés tapasztalatával háta mögött nekivágott, hogy Vitéz nevű egyszemélyes kenuján átevezzen az Atlanti-óceánon. Az extrém expedíció azonban nem várt megpróbáltatásokat tartogatott számára.
Ide kattintva Gábor weboldalán megrendelheted.
Extrém – Életed, mint alkotás mutatkozik meg az időben
A lehetetlen addig fog létezni, míg oda nem mész és el nem törlöd.
Ez a könyv azért íródott, hogy ismét kézbe vegyük az irányítást. Hogy felismerjük, milyen mérhetetlen felelősségünk van az által, hogy élünk. Felelősség magunk és a világ számára. Hogy ráeszméljünk, a passzívan és nem az álmaink szerint élt életünkért mi vagyunk a felelősek, és hogy mélységében megértsük, mekkora lehetőség is van a kezünkben, amit kötelességünk kihasználni.
A könyv egy ismeretlen területen keresztül ébreszt rá a benned mélyen elnyomott erőre: az extrémitásra.
Ide kattintva a libri oldalán megvásárolhatóak Gábor könyveit.
Az Atlanti-óceánt átszelő, világcsúcsot jelentő evezései
Középiskolás diáktársa volt későbbi felesége, Viktória, akivel egy iskolai futóversenyen alkottak először kétszemélyes csapatot. Egyetemista korukban határozták el, hogy együtt váltják valóra mindkettejük álmát, az Atlanti-óceán átevezését.
A Tűzhangya fedélzetén
Viktória, a formatervezés szak és Gábor, az építész szak hallgatója az óceán átszelésére közösen tervezték és maguk építették a Tűzhangya nevű, két kabinos evezős hajót, melynek hossza 8,9 m, szélessége 1,65 m, merülése 2 m, üres tömege 160 kg, menetkész tömege kb. 600 kg volt. Ezzel a hajóval 2008-ban 51 nap 6 óra 10 perc alatt tették meg a Kanári-szigetek és a Kis-Antillákhoz tartozó Antigua sziget közötti 5200 km távolságot.
A Vitéz fedélzetén
Rakonczay Gábor magányos óceáni átkelés céljára készült kenuját Fa Nándor tervezte és építette. Az egy kabinnal rendelkező Vitéz 7,5 m hosszú, 1,2 m széles, merülése 1 m, tőkesúlyának tömege 30 kg, üres tömege 200 kg, menetkész tömege kb. 450 kg. A kenuval 2012. január 25. és 2012. március 26. között, a tervezett 80 nap helyett 61 nap alatt – ezzel új világrekordot[forrás?] felállítva – tette meg a Las Palmas (Gran Canaria) és St. John’s (Antigua) közötti mintegy 6000 km távolságot. Önmagában is rendkívüli teljesítményének értékét tovább növeli, hogy az út nagyobbik részében, február 7-étől a megérkezésig a külvilággal semmiféle kapcsolata nem volt, mivel – saját elbeszélése szerint – egy február ötödikei, csaknem végzetes kimenetelű borulás során felszerelése teljesen elázott és elektromos berendezései felmondták a szolgálatot. A hajón nem volt nyomkövető sem. Magyarországon utólag sokan azzal vádolták Rakonczayt, hogy az eltűnés a média érdeklődésének felkeltése miatt szervezett szándékos akció volt.
A Vitézt Szeremley Huba borász próbálta visszahozni Európába, ám az ismét felborult, le kellett vágni a vontatókötélről és eltűnt az Atlanti-óceánon.[2] A hajót egy hónap múlva megtalálták.[3]