A Közvetlen Értékesítők Szövetségének Világszervezete (WFDSA) közzétette a 2019-es évre vonatkozó forgalmi eredményeket.
A Közvetlen Értékesítők Szövetségének Világszervezetét (WFDSA)1978-ban 12 cég részvételével alapították, amely több mint 170 országban és több mint 60 regionális és helyi közvetlen értékesítési szervezeten keresztül képviseli a világ közvetlen értékesítési iparágát.
Valamennyi WFDSA-tagnak el kell fogadnia és be kell tartania a nemzeti értékesítési kódexben a közvetlen értékesítésre vonatkozó szabályokat. A fogyasztóvédelem sarokköve az Etikai Kódexben leírt üzleti szabályok.
Minden évben a WFDSA összegzi a tagjai által közölt adatokat, amelyből tiszta képet kaphatunk iparágunk statisztikáiból.
WFDSA idei adatai a következőek
A 2018-as rekord forgalom után, ami 192,9 milliárd dollár volt, 2019-ben egy 4,3%-os csökkenéssel zárták a cégek az évet, ami 180,479 milliárd dollárt jelentett.
Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi forgalom a 2015-ös év forgalmi szintjére csökkent és egy több éven átívelő folyamatos növekedési hullám végét jelenti. Mondhatnánk, hogy ez szomorú, de a kép árnyaltabb ha megnézzük a pontos számokat, hiszen a nyugati országokban töretlen népszerűségnek örvendenek a cégek.
A globális értékesítési piac legnagyobb százalékát Ázsia adta és ebből elég nagy szelet torta jutott Kínának a maga 13%-ával. Viszont a kínai piacon több probléma adódott, hiszen cégeket büntettek meg vagy akadályozták a termékek forgalmazását. Ez annak köszönhető, hogy a kínai piacra más szabályok vonatkoznak egy Network Marketing cég esetében, mint a nyugati országokban. Az esetek legnagyobb százalékában teljesen más kifizetési tervvel működnek ott a cégek. A kínai fellépésnek köszönhetően hatalmas forgalom csökkenéssel -30%-al zártak itt a cégek, ami meglátszik a globális számokon is.
A kínai forgalom nélkül a globális eladási számok 1,5%-al növekedtek 156,5 milliárd dollárra.
Jól látszik a táblázatból, hogy az egész ázsiai és csendes-óceáni régió egy 10%-os mínusszal zárt. A legnagyobb vesztes Kína 30 százalékkal, Ausztrália 5,2%-al követi a sorban és 3,9%-os mínusszal zárt Tajvan is.
Kínában 2018-ban 35,732 milliárd dollár értékben adtak el termékeket, ezzel a világ legnagyobb forgalmú országa volt az Egyesült Államok előtt. Viszont 2019-ben a forgalom 23,954 milliárd dollárra csökkent, ami 12 milliárd dollárral kevesebb az előző évhez képest és ezzel meg is találtuk a világ forgalmából hiányzó 12 milliárd dollárunkat.
Ezt nem tudta ellensúlyozni India elképesztő növekedése sem a maga 12,1 %-ával. Vietnam 12%-al , Indonézia 9,3 %-al vette ki a részét a növekedésből. A régióban 68 millió 429 ezer ember tartanak regisztrálva a cégek (utolsó oszlop). Az első helyen 17 millió 820 ezerrel Indonézia, a második helyen 11 millió 187 ezerrel Tájföld és a harmadik helyen 9 millió 399 ezer emberrel Korea áll. Forgalom tekintetében (harmadik oszlop) pedig Kína, Korea és Japán a sorrend.
Afrika és Közel-Kelet 11,6%-os növekedést ért el. Izrael 15%-os növekedése ellensúlyozni tudta az Egyesült Arab Emirátusok 14,5%os csökkenését.
Közép és Dél-Amerikában 3,1%-al nöttek a cégek forgalmai. Argentína ért fel a dobogó legfelső fokára 20%-os plusszal, a második Uruguay lett 16 %-al és a harmadik helyre pedig Chile került 8,2%-al.
Az teljes amerikai piac 0,7%-os növekedéssel zárt, miközben Észak-Amerikában csökkentek kicsit a forgalmak. Kanadában 6%-al, az Egyesült Államokban pedig 0,4%-al kevesebb termék fogyott 2018-hoz képest.
Európában 0,8%os növekedést értek el a cégek. 18 országban csökkent a forgalom, 16 országban növekedett és 3 országban pedig megegyezett az előző évivel.
Európa piacvezető országában Németországban 17,453 milliárd dollárral zártak, ami 5%-os növekedés 2018-hoz képest.
A második helyen lévő Franciaországban 5,184 milliárd dollár értékben vásároltak az emberek termékeket, ezzel 1,5%-os növekedést értek el.
Angliában 6,1%-os mínusszal zártak, ami 3,210 milliárd dolláros forgalmat jelentett.
Olaszország 2,962 milliárd dollárral és 5,7%-os mínusszal zárt.
Lengyelország tudott még a milliárdos forgalmú elit klubba kerülni 1,103 milliárd dolláros forgalommal és 1,3%-os mínusszal.
119,9 millió ember a Network Marketing iparágban
2019-ben egy kis csökkenés figyelhető meg a regisztrált tagok tekintetében. Ez 1,8%-os létszámcsökkenést jelent 2018-hoz képes, ami szintén a kínai piac zsugorodásának köszönhető.
A regisztrált tagok közel 13 %-a (15.2 millió ember) teljes munkaidőben foglalkozik valamelyik céggel.
37 % (44,2 millió ember) részmunkaidős partnere a cégeknek.
60,5 millió ember, azaz a regisztráltak 50%-a frissen csatlakozott a cégekhez, azért mert szeretik a termékeket és kedvezményesen akarnak vásárolni és azok az emberek is ide tartoznak akik csatlakoztak, de jelenleg nem aktív tagjai a vállalatoknak.
A nemek eloszlási aránya 74 % nő és 26% férfi a cégeknél.
Magyarország számokban
Magyarországon a forgalom nem változott 2018-hoz képest és 206 millió dollárnyi (60,8 milliárd forint) terméket vettek a vásárlók. Itthon jelenleg 521701 regisztrált taggal rendelkeznek a cégek. A nemek eloszlása 63% nő és 27% férfi. A legkeresettebb termékkategóriák a wellness termékek voltak 57%-al, amelyet a kozmetika és testápolás követ 20%-os aránnyal.
A TOP 10 legnagyobb forgalmú piac a következőképpen alakul:
1 | USA | 35210 |
2 | Kína | 23954 |
3 | Korea | 17683 |
4 | Németország | 17453 |
5 | Japán | 15624 |
6 | Brazília | 9760 |
7 | Malaysia | 6116 |
8 | Mexikó | 6005 |
9 | Franciaország | 5184 |
10 | Taiwan | 3650 |
11 | Anglia | 3210 |
12 | Thaiföld | 3010 |
13 | Olaszország | 2962 |
14 | Kanada | 2480 |
15 | India | 2477 |
16 | Oroszország | 2259 |
17 | Kolumbia | 2251 |
18 | Peru | 1918 |
19 | Indonézia | 1600 |
20 | Philippinien | 1468 |
21 | Ausztrália | 1182 |
22 | Ecuador | 1156 |
23 | Argentína | 1130 |
24 | Lengyelország | 1103 |
25 | Spanyolország | 840 |
26 | Dél-Afrika | 807 |
27 | Chile | 681 |
28 | Vietnám | 623 |
29 | Törökország | 484 |
30 | Románia | 429 |
31 | Hongkong | 381 |
32 | Singapur | 371 |
33 | Ukrajna | 350 |
34 | Bolívia | 339 |
35 | Svájc | 333 |
36 | Czech Rep. | 329 |
37 | Ausztria | 285 |
38 | Portugália | 234 |
39 | Svédország | 226 |
40 | Magyarország | 206 |
41 | Belgium | 195 |
42 | Szlovákia | 188 |
43 | Norvégia | 177 |
44 | Finnország | 153 |
45 | Új-Zéland | 139 |
46 | Hollandia | 132 |
47 | Marokkó | 128 |
48 | Görögország | 123 |
49 | Litvánia | 98 |
50 | Bulgária | 92 |
51 | Dánia | 90 |
52 | Uruguay | 88 |
53 | Lettország | 76 |
54 | Észtország | 56 |
55 | Írország | 51 |
56 | Luxemburg | 47 |
57 | Horvátország | 44 |
58 | Szlovénia | 23 |
59 | UAE | 15 |
60 | Málta | 10 |
61 | Ciprus | 8 |
62 | Kazasztán | N.A. |
63 | Venezuela | N.A. |
64 | Izrael | N.A. |
Az európai országok listája a következőképen néz ki
Magyarország a 40. helyen szerepel a világranglistán és a 16. helyet foglalja el az európai országok között. Ez számunkra azért érdekes, mert körülbelül azonos gazdasági helyzetben lévő, de kisebb lakosságú országok megelőznek bennünket a listán. Szlovákia is csak kicsivel kevesebb forgalmmal zárta 2019-et, miközben lakosságának a száma alig haladja meg Magyarország lakosságának a felét.
Magyarországon az egy főre eső havi átlagfogyasztás 9500 forint körül alakul.
Ezzel szemben Szlovákiában 21.500 forint, Romániában 21.300 forint és a kelet-európai piacvezető Lengyelországban 28.900 forint az egy főre eső havi átlagfogyasztás. A lengyelek ezzel egyedüliként érik el és lépik át kelet-európai országként az milliárd dolláros éves forgalmat 1,1 milliárd dollárral, ami több mint az ötszöröse a magyarországi 206 millió dollárnak.
Európában magasan piacvezető Németország 17,453 milliárd dolláros és átlag havi 461 ezer forintos egy főre eső forgalmukkal.
A második helyen Franciaország található 5,184 milliárd dollárral és átlag havi 182 ezer forintos egy főre eső forgalmukkal.
A dobogó harmadik helyére még Anglia fért fel 3,210 milliárd dollárral és átlag havi 149 ezer forintos egy főre eső forgalmukkal.
Ezek a számok azt mutatják, hogy a magyar piacban bőven van lehetőség egy növekedésre, kényelmesen 20-30 vagy akár 50%-al emelkedhetne itt a cégek forgalma.
Ország | 2019 Forgalom (millió $) | |
1 | Németország | 17453 |
2 | Franciaország | 5184 |
3 | Anglia | 3210 |
4 | Olaszország | 2962 |
5 | Oroszország | 2259 |
6 | Lengyelország | 1103 |
7 | Spanyolország | 840 |
8 | Törökország | 484 |
9 | Románia | 429 |
10 | Ukrajna | 350 |
11 | Svájc | 333 |
12 | Czech Rep. | 329 |
13 | Ausztria | 285 |
14 | Portugália | 234 |
15 | Svédország | 226 |
16 | Magyarország | 206 |
17 | Belgium | 195 |
18 | Szlovákia | 188 |
19 | Norvégia | 177 |
20 | Finnország | 153 |
21 | Új-Zéland | 138 |
22 | Hollandia | 132 |
23 | Görögország | 123 |
24 | Litvánia | 98 |
25 | Bulgária | 92 |
26 | Dánia | 90 |
27 | Lettország | 76 |
28 | Izrael | 63 |
29 | Észtország | 56 |
30 | Írország | 51 |
31 | Luxemburg | 47 |
32 | Horvátország | 44 |
33 | Szlovénia | 23 |
34 | Málta | 10 |
35 | Ciprus | 8 |
Kapcsolódó videós tartalom
Mátrai Szilárd tréner, előadó és az MLMsiker.hu üzemeltetőjével a Network Marketing iparágról beszélgettünk. Megnéztük és elemeztük a tavalyi éves forgalmat. A videóból kiderül, hogy mely országok vezetik a listát eladás szempontjából, hol helyezkedik el a világranglistán Magyarország, láthatjuk mely termékekből fogyott a legtöbb. Beszéltünk a jelen és a jövő változásairól, hogy az új nemzedékek, akiknek mások a vásárlói szokásaik milyen kihívások elé állítják a Network Marketing iparágat.
A teljes WFDSA jelentés angol nyelven ide kattintva tölthető le: WFDSA Riport Letöltés