Egyetemistának, főiskolásnak lenni felejthetetlen élmény, de számos nehézséggel is jár. Akik ősztől a felsőoktatásban tanulnak, már szembesülhettek a magas albérleti díjakkal, a megemelkedett rezsiköltségekkel. Egyre több diáknak van szüksége extra bevételre az ösztöndíj mellett – azaz olyan munkára, amelyet tanulmányai mellett is végezhet. Van egy tevékenységi forma, amelyről kevés szó esik, pedig jól illeszkedik élethelyzetükhöz és igényeikhez. Alább 5+1 ok, amiért érdemes a fiataloknak megfontolni, hogy közvetlen értekesítőként szilárdítsák meg az elkövetkező évek egzisztenciális alapjait.
A közvetlen értékesítéshez, azaz a személyes eladáson alapuló üzleti modellhez sokáig számos tévhit kapcsolódott, de az elmúlt években egyre népszerűbbé és elismertebbé vált mint szakma és vásárlási forma is. A Közvetlen Értékesítők Szövetsége (DSA Hungary) – mely a hazánkban etikusan működő direkt értékesítő cégeket és a fogyasztók érdekeit is képviseli – 2020-as adatai alapján mintegy 650 ezren kapcsolódnak a szektorhoz Magyarországon. Ez 30%-os növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A növekedés mögött a DSA szerint többek közt az állhat, hogy a generációváltás eredményeként, a digitális csatornák előretörésével a fiatalok is egyre nyitottabbak erre a tevékenységre, mint lehetséges jövedelemforrásra.
A KSH kimutatása alapján a 2021/2022-es tanévben Magyarországon közel 300 ezren tanulnak a felsőoktatásban, közülük piaci adatok szerint több mint 100 ezren kénytelenek albérletben lakni. A kiadó lakások azonban évről évre többe kerülnek, és számolni kell a drasztikusan megemelkedett rezsiköltségekkel és a növekvő élelmiszerárakkal is. Ebben a helyzetben a diákok jelentős részénél az ösztöndíj még a lakhatást sem fedezi, így egyre gyakoribb, hogy plusz bevételi forrást biztosító munkát kell találniuk. Számukra jó megoldás lehet a közvetlen értékesítés, amely az anyagi szempontokon túl az alábbi előnyökkel is jár.
1. Rugalmas időbeosztás
Ez talán a legfontosabb, hiszen lehetővé teszi, hogy az egyetemisták kényelmesen bejárhassanak az órákra, legyen idejük a vizsgákra készülni (és persze szórakozni is). De ezen a szemponton túl több nemzetközi kutatás is igazolta, hogy általánosságban is egyre fontosabb a fiataloknak a munka és magánélet egyensúlyának alakítása, és a munka/munkahely választásánál előtérbe kerülnek azok az opciók, ahol nem kell minden nap 9-től 5-ig az irodában ülni.
2. Digitális ismeretek előnyben
A digitalizációnak köszönhetően a közvetlen értékesítési szektor is jelentősen átalakult az utóbbi időben, az online csatornák előtérbe kerültek – bár a személyes kapcsolattartásnak továbbra is kiemelten fontos szerepe van a szakmában. A fiatal generáció pedig már laptoppal és okostelefonnal a kezében nőtt fel, így számukra a digitális kommunikáció teljesen természetes. „Digitális bennszülöttként” nem okoz gondot, hogy videochatben, üzenetekben vagy TikTokon szólítsanak meg másokat. A közvetlen értékesítés során a Z generáció tagjai mindezekkel élhetnek, azt a közeget használhatják vásárlásösztönzésre, amelyben ők is otthonosan mozognak.
3. Bárhonnan végezhető
A világ virtuálissá alakulása, a széleskörű online megoldások azt is eredményezik, hogy a kapcsolatfelvétel, a termékek bemutatása már könnyen és hatékonyan végezhető akár otthon a kanapéról vagy akár egy kávézóból. Sok problémától szabadítja meg a diákokat, hogy nem kell az otthon-iskola-munkahely közt ingázniuk, vagy épp irodát bérelniük.
4. Készségek fejlesztése
A közvetlen értékesítő cégek ingyenes tréningekkel, képzésekkel is segítik a hozzájuk csatlakozókat, akik így akár már huszonévesen átfogó üzleti tudáshoz, jártassághoz juthatnak. Mindez jó kiindulás a kereskedelmi és marketinges tapasztalat megszerzésére, a vezetői készségek elsajátítására és az emberekkel való kapcsolattartás, kommunikáció fejlesztésére.
5. A jövő megalapozása
A közvetlen értékesítésben dolgozó egyetemisták, főiskolások közül sokan azért is választják ezt a jövedelemszerzési formát, mert már fiatalon szeretnének saját vállalkozásba kezdeni. Ez a lehetőség ráadásul rizikómentes, hiszen nincs szükség nagyobb tőkére az induláshoz. A diákévek után pedig akár még aktívabban is végezhetik, és ezzel arányosan nagyobb bevételhez is juthatnak.
+ 1: Kellemest a hasznossal
Sokan úgy vágnak bele ebbe a munkába, hogy már maguk is évek óta használnak közvetlen értékesítő cégektől vásárolt termékeket – például kozmetikumokat vagy étrend-kiegészítőket – és jól ismerik azokat. Innen szinte már csak egy lépés, hogy másokkal is megosszák a tapasztalataikat. Így továbbra is a komfortzónájukon belül maradnak, és azzal foglalkozhatnak, amit maguk is szeretnek. Miközben tehát a gazdasági körülmények egyre nagyobb kihívások elé állítják a fiatalokat, a
közvetlen értékesítés új távlatokat nyithat meg számukra, amellyel saját igényeik mentén próbálhatják ki magukat. Akit bővebben érdekelnek ennek a területnek az előnyei és a lehetőségei, látogasson el a DSA Hungary Facebook oldalára, ahol számos érdekes és hasznos információt talál!
Forrás:
Közvetlen Értékesítők Szövetsége (DSA Hungary):
Az etikusan működő és a fogyasztók védelmét kiemelten kezelő közvetlen értékesítő cégeket összefogó szervezete 1993 áprilisában jött létre. A DSA Hungary küldetése, hogy tagjai stabilan, biztonságos és etikus formában működjenek a magyar piacon és ehhez minden segítséget, tájékoztatást megadjon. Célja, hogy a DSA-n kívül működő cégeket motiválja a DSA-hoz való csatlakozásra és megadja a szükséges tájékoztatást az etikus működés eléréséhez. Szintén célja, hogy a magyar piacon ismertté és népszerűvé tegye a közvetlen értékesítést mint vásárlási formát, képviselje a tagcégeket, megismertesse és elfogadtassa a közvetlen értékesítés szakma etikai szabályait.
A DSA Hungary tagcégi kiemelten fontosnak tartják a jogszabályoknak megfelelő és etikus működést, ideértve a fogyasztók védelmét, valamint értékesítőik magas szintű kiszolgálását, megfelelő tájékoztatását, képzését.
A DSA Hungary-nak Magyarországon jelenleg 11 tagcége van: AMWAY Hungaria Marketing Kft., Flavon Group Kereskedelmi Kft., Forever Living Products, HERBALIFE Hungary Kft., LR Health & Beauty, NeoLife International Kft., NU SKIN Enterprises Magyarország Kft., ORIFLAME Hungary Kft., SUNRIDER Hungary Kft., TIENS Hungary Kft. és a Zepter International Ungarn Kft.