Az elmúlt időszakban a közvetlen értékesítési iparágon belül is hatalmas hullámokat keltettek a kriptovaluták. Gyors növekedés után a legnagyobb bukások, az óriási veszteségek és a csalások melegágya lett a kriptovalutával összeházasított MLM cégek rohama. A hatalmas havi bevételek után a kriptós MLM cégek csődbe mentek, a vezetők eltűntek vagy másik cégben vannak, ezért arra gondoltam, hogy vizsgáljuk meg ezt a területet. Lehet-e egyáltalán ezen a területen sikeres egy MLM vállalat?

    Bevezetésképpen röviden a kriptovaluták lényegéről egy pár gondolatot beszéljünk át, mert ha ezeket ismerjük és megértjük, akkor egy új fajta szűrőn keresztül tudjuk vizsgálni az ilyen típusú MLM cégeket és nehezebben fognak átverni minket az ilyen típusú cégek. A bitcoin egy nyílt forráskódú digitális fizetőeszköz, ami egy peer-to-peer hálózat csomópontjai által tárolt elosztott adatbázisra támaszkodik. Mivel a tranzakciókat az egész hálózat felé szétküldik a csomópontok, azok teljesen nyilvánosak. Ha például Alíz küld Bobnak 12 BTC összeget, akkor a nyilvános adatok között csak az látszik, hogy két cím között 12 BTC összeg mozgott.  Ahhoz, hogy ne legyen túlköltekezés (kettős könyvelés) az adatbázis 10 percenként bővül egy-egy blokkal, ahol az új blokkot egy véletlenszerűen választott csomópont állítja össze önállóan úgy, hogy abban ne legyen túlköltés. A szükséges számítási teljesítmény felajánlásának ösztönzésére minden egyes közzétett blokk után a közzétevő csomópont részesül az újonnan létrejött pénzből, amelyet a saját címére írhat (ez a pénz a „semmiből” keletkezik). Eredetileg minden blokkért 50 Bitcoin járt, de 2016. július 9-e óta már csak 12,5 Bitcoin.

    Leegyszerűsítve, ha valaki küld egy másik embernek coint, vagy fizet valahol vele, mondjuk egy webshopban, akkor a bányászok ellenőrzik a pénznek a valódiságát egy bonyolult matematikai művelettel, amit utána egy blokkláncba (főkönyvbe) rendeznek, hogy ne lehessen kétszer elkölteni ugyanazt a pénzt, vagy ne lehessen hamisítani azt. A bányászok ezért a munkáért, – ami erőforrásokat igényel – jutalmat kapnak coin formájában. Olyan ez, mint amikor a bankkártyánkat használjuk, vagy utalunk a számlánkról és akkor a bank felszámol nekünk egy összeget a szolgáltatásért cserébe. Ebben az esetben nem a bank, ha nem a bányászok kapják meg ezt az összeget, illetve ennek az összegnek a töredékét, hiszen pont az volt az ötlet lényege, hogy a pénzintézeteket és az országokat kizárva egy önálló, fenntartható és alacsony költségen üzemelő ökoszisztémát hozzanak létre. Hogy ez sikerült-e? Ez jó kérdés és azt gondolom ez még a jövő zenéje.

    Mi adja az értékét a Kriptovalutáknak?

    Ez egy összetett kérdés, de alapvetően három dolog a kriptovalutába vetett hit, a kereslet – kínálat és a projectek megvalósulása a kriptovaluta által. A hitről sokat nem érdemes beszélni hiszen a kriptovalutába vetetett hit szorosan összefügg a kereslet – kínálattal, ez az alapja enne, minél többen vesznek kriptovalutát annál magasabb lesz az ár (erre a „vak” hitre kitérünk az MLM cégek esetében).

    Az első kriptó a Bitcoin volt, ami egy blokklánc alapú valuta, aminek az értéket elsődlegesen a más valuták elleni kereslet – kínálat (hit) adja. Vagyis minél többen vesznek dollárért, euróért stb. bitcoint, miközben kevesebben adnak el, hogy pénzt vegyenek ki, annál nagyobb lesz az értéke. Ha több eladó lesz, mint vevő, akkor egyszerűen csökkenni fog az árfolyam. Ez tapasztalható most a kriptovaluta piacon, hiszen a tavalyi közel 20 ezer dolláros csúcs árfolyamhoz képest a cikk megírásának idején 3500 dollár körül mozog egy Bitcoin értéke. Itt az árfolyam csökkenésbe senki nem tud beavatkozni, nincsen rá semmilyen eszköz, hiszen ez volt a cél a létrehozásakor. Egy cég értékét a tőzsdén, vagy egy ország valutájának az értékét a pénzpiacon a termelőképesség, az értékek előállítása, a forgalom, a bevétel adja, addig a kriptovaluták nagy többsége ilyennel nem rendelkezik. Továbbá a bitcoinnal szemben egy országnak/ cégnek az eszközök széles skálája rendelkezésre áll az árfolyam szabályozására, hiszen egy országnál akár a központi bank felvásárlással, vagy eladással tudja a saját pénze értékét növelni, csökkenteni vagy szinten tartani. Egy tőzsdén lévő cég esetében is ugyanez tud történni, hiszen a saját részvény vásárlásával vagy eladással az árfolyam bizonyos keretek között tartható. Természetesen a tőzsde és a FOREX (pénzpiac) önszabályozó működése ennél bonyolultabb, de most ezt nem szeretném ennél bővebben kifejteni. Amit tudnunk kell, hogy a bitcoin árfolyamát nem lehet szabályozni, mert egy teljesen független ökoszisztéma szemben egy országgal/ céggel, aminek nagyon jó eszközei vannak erre.

    Szóval a Bitcoin értékét elsődlegesen a kereslet – kínálat határozza meg (ez az előnye, de egyben a gyengesége is), viszont valamilyen formában fizikailag is kapcsolódik a világunkhoz, hiszen a bányászok erőforrásokat használnak a hitelesítéshez. Ezek az erőforrások emberekből, számítógépekből, szerverparkokból és áramszámlából állnak. Nekik ezeknek a költségeit ki kell fizetniük valódi pénzért cserébe, amit úgy tudnak megtenni, hogy a bányászatért kapott bitcoinukat eladják a piacon. Ha magas az árfolyam akkor profitot termelnek, viszont ha alacsony, akkor kevesebbet kapnak, mint amibe az üzemeltetés kerül és elkezdik bezárni a szerverparkokat, hiszen senki nem akar veszteséget termelni. Jelen pillanatban ez zajlik most, hogy a régebbi gépek üzemeltetése nem kifizetődő, ezért lekapcsolják azokat. A bányászat oldaláról közelítve, ha magas az árfolyam akkor valószínűleg nem adják el az összes kitermelt bitcoint, ha nem tartalékolnak és csak annyit dobnak a piacra ami a költségeiket fedezi + amiből jól élnek. Ha alacsony az árfolyam, mint amit manapság látunk, akkor pedig elkezdenek eladni mindent, akár ezzel is tovább csökkentve az árfolyamot.

    Az újabb kriptovalutáknak, mint az Ether vagy a Zcash az értékét nemcsak a kereslet – kínálat határozza meg, ha nem a megvalósult projektek is hozzájárulnak ehhez. Ezek a kriptovaluták már több funkcióval rendelkeznek, ezért hívják őket „projekt” alapú kriptovalutáknak, és rajtuk keresztül akár okos szerződéseket is köthetünk. A legtöbben egyet értenek abban, hogy a kriptovaluta jövője a projekt alapú kriptovalutákban van, hiszen ezek a „termékek” értékteremtéssel járulnak hozzá a világ működéséhez. A blockchainre épülő okosszerződések alkalmasak önműködő értékpapírok kibocsátására, automatikus biztosítási kárkifizetésre, komplett pénzügyi folyamatok kiváltására. A bankok és biztosítók dollármilliókat ölnek az okosszerződésekben rejlő lehetőségek felfedezésére.

    Mik azok az okosszerződések?

    Az okosszerződések alatt egy olyan blokkláncra épülő mini applikációt, algoritmust értünk, amely bizonyos feltételek teljesülés esetén automatikusan végrehajt egy következményt. Az okosszerződésben leírtakat nem lehet utólag átírni, a benne foglalt vállalások automatikusan érvényesülnek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha elszeretnénk adni egy lakást, akkor amint egy előre megadott számlára megérkezik a vevőtől a pénz, az eladó automatikusan elismeri a vételár átvételét, és a tulajdonjogról automatikusan lemond, mindez a blokkláncra épülő a lakás-adásvételi okosszerződésen keresztül. Az elképzelt jövőben az elektronikusan aláírt tulajdonjog bejegyzés továbbításra kerülhet az illetékes földhivatalba, nem kell az eladó értesítésére várni, nem tűnhet el a pénzzel, nem áll az ügy egy elfoglalt ügyvédnél, és megszeghetetlen a szerződés. Az egymással bizalmatlan ügyfelek egy olyan platformot kapnak ezáltal, amely kizárja a nemteljesítés lehetőségét, így például egy amerikai és egy kínai üzletember úgy köthet üzletet, hogy a szerződésükben foglaltak betartására nem lesz gondjuk. Ezért jelenthetjük ki bátran, hogy a kriptovaluta fényes jövője a „projekt” alapú okosszerződéseken keresztül valósulhat meg.

    A bitcoin mikor lesz széles körben elfogadott fizetőeszköz a kereskedelemben?

    A kereskedelem alapja egy keskeny sávban mozgó pénz, mert ha nagy a kilengés, akkor az rossz hatással van az országra, az eladóra és a vásárlóra is. Amikor egy ország pénze nagy kilengéseket produkál, akár folyamatosan veszít az értékéből akkor a kereskedelem leáll, amit láthatunk most Venezuelában. De nem menjünk ennyire messzire emlékezzünk vissza a svájci frank problémára Magyarországon, ami 180 Forintról emelkedett 260 Forint környékére. Ez a mindössze 80 forintos emelkedés, ami 0,28 dollár volt Frankonként egy egész országnak problémát okozott. Ezzel szemben a bitcoin akár több száz dollárt (akár 50-100 ezer Forintot) is mozog egy nap!!! Igazából ez az a pont ami miatt nem alkalmas fizetési eszköznek. Nem is lesz addig alkalmas, amíg nem fog úgy viselkedni, mint egy valódi valuta, ami kis kilengésekkel (+/- pár Forint/nap) mozog a piacon. Egy kereskedő aki terméket értékesít nem engedheti meg magának az ilyen kockázatot, mert az egész profitját vagy akár a termék árának a teljes értékét elveszítheti rövid idő alatt.

    A Bitcoint jelenleg leginkább a szürke és fekete zónában használják fizető/ csereeszközként. Sokáig a darkweb első számú fizetőeszköze volt, ahol mindeféle dolgot vásárolhattunk anonim módon a bitcoin segítségével. Ezenkívül azokban az országokban van leginkább elterjedve, ahol a gazdaság ingatag, vagy olyan pénzmozgásokat szeretnének leplezni vele, ami a bankrendszeren keresztül kivitelezhetetlen.

    A bitcoin egyenlőre azt a célt, hogy leváltsa és egységesítse egy kriptovaluta alá az online fizetést még nem érte el. A tények azt mutatják, hogy nem is fogja elérni, mert a bitcoin jelenlegi formájában nem tudja garantálni a kereskedelemhez szükséges bizalmi pontok egyikét sem, ami a stabil árfolyam, a gyors fizetési tranzakció és talán a legfontosabb, hogy bárhol bármit tudjak vásárolni rajta. Dollárért, Euróért vagy éppen Forintért az egész világon tudok vásárolni legyen az étel, autó vagy éppen lakás. Ezt jelenleg egyetlenegy kriptovaluta sem tudja megvalósítani.

    A bitcoin jelenleg egy tőzsdén jegyzett cég vagy instrumentum árfolyamára hasonlít, leginkább így is működik ezért feltehetjük a kérdést: Jó befektetés-e a kriptovaluta?

    A bitcoin a digitális arany?

    Számtalan helyen olvashatjuk, hogy a bitcoin jó befektetés, az új értékmegőrző eszköz, az arany digitális formája, amit ha józan ésszel és mindenfajta érzelem nélkül, a marketing dumákat félre téve megvizsgálunk akkor azt látjuk, hogy ezek a kijelentések túlzóak és nagyon optimisták. A legtöbb ilyen kijelentés a nagy bitcoin láz idején született és leginkább olyan emberek mondták, akik rózsaszín ködbe burkolózva tolták a bitcoin szekerét. A hitük egy olyan rendszerbe, ami előtte nem létezett, amit előtte soha nem teszteltek, amiről még nincs tapasztalatunk egy torzított valóságot hozott létre. A világsajtó, a média és a szerencsés bitcoin milliomosok egy olyan példát mutattak, hogy ha bitcoint vásárolsz milliomos leszel, mert folyamatosan emelkedik az árfolyam. A lufi elkezdett fújódni, hiszen egyre többen vásároltak bitcoint mint ahányan eladtak a piacon, ami árfolyam emelkedéshez vezetett. Nézzük meg az emberek érdeklődésének a növekedését a média hírverése által, amit a goggle trends tökéletesen bemutat:

    Most nézzük a Bitcoin árfolyamát ugyanebben az időszakban:

    Azért szeretem a számokat és a statisztikákat, mert ha jól használjuk őket, akkor azok soha nem hazudnak nekünk. A két charton jól látható, hogy szinte egyszerre mozognak. Ahogy nő az érdeklődés az emberek részéről, úgy nő az árfolyam a bitcoin oldalán. Ahogy csökken az érdeklődés, úgy csökken az árfolyam. A média okozta hype, a bitcoin széleskörű nyilvánossága és a bitcoin milliomosok beszámolói hitelesítették a kriptovalutát, ezért egyre többen kezdtek el érdeklődni, aztán vásárolni belőle. Az árfolyamnövekedés hatására a nyereséget elkezdték realizálni és kiutalni valódi pénznembe a bitcoin tulajdonosok, ami egy szint után átfordult és több eladó lett mint vásárló. Elkezdett csökkenni az árfolyam és bitcoin egy év alatt 83 százalékot veszített az értékéből. Az Ethereum 93-at, a Ripple 89-et, a Litecoin 92-t. Több mint ezer kisebb kriptovaluta egyszerűen becsődölt, köztük az MLM kripto cégek sokasága. A teljes kriptopiac a csúcson 830 milliárd dollárt ért, ma kb. 110-et.

    TÖBB MINT 700 MILLIÁRD DOLLÁR, A MAGYAR GDP ÖTSZÖRÖSE TŰNT EL EGY ÉV ALATT.

    A tényeket figyelembe véve kijelenthetjük azt a tényt, hogy jelenleg az egész kriptovaluta piac egy spekulatív piac. Mivel annyira friss, annyira új az egész nem igazán lehet előre látni, hogy mi fog kisülni belőle. Ez a terület a lehető legmagasabb kockázati szinttel jár, ezért ide csak olyan pénzeket szabad befektetés céllal utalni, aminek a részben vagy egészben történő elvesztése nem fáj a számunkra. Aki mást mond, vagy mással kecsegtet az hazudik és messziről kerüljük el az illetőt!

    MLM + kriptovaluta a gazdagság új formája?

    Végre elérkeztünk az MLM és a kriptovaluta piac kapcsolatához, ami a cikk megírását inspirálta. Az eddigi felvezető szükséges volt ahhoz, hogy a kellő információk birtokában tudjunk megfelelő következtetéseket levonni az elmúlt évek legnagyobb veszteségeit okozó, olykor csalásokkal, átverésekkel tarkított MLM-ben működő kriptovaluta cégek tevékenységeiről. Egy friss, egy új valami, ami az embereknek ismerős, de ugyanakkor varázslatos is, hiszen eddig ilyenben nem vettek részt mindig a Hűha érzést okozza. A legtöbbször ilyenkor nem a józan észre, a hideg fejre hallgatunk, ha nem a szívünkre és tisztán érzelemből döntünk. Semmi elemzés, utána járás, piaci ismeret, egyszerűen vonzódni kezdünk a dologhoz és nem akarunk kimaradni valamiből. A veszteségtől való félelem nagyobb bennünk, hogy ez lehet életem nagy dobása, most jól meggazdagszom érzése több érzelmet kelt bennünk, mint amit a józan ész diktál, hogy gondold át a dolgot. Az ilyen pszichológiai trükköket pedig igen jól alkalmazzák az MLM cégek, amire a kriptovaluta piac esetében még pluszban rásegített a média hypeja. A semmiből kis összegek befektetésével dollármilliomosok születtek. Pár százezer forintból milliókat, tíz milliókat vagy éppen milliárdokat csináltak emberek ezen a területen.

    Ezt az álomképet házasítsd össze az MLM piac kínálta lehetőséggel és egy olyan kriptofejű MLM szörnyeteg jön létre, ami még a legjózanabbul gondolkodó emberben is a dollárjeleket hozza elő. Aztán ez a kriptofejű MLM szörnyeteg magához dédelget az álomképeivel, hogy nulla munkával milliomos lehetsz, egy kis munkával pedig a legjobban kereső MLM guruvá válsz, vagy ha sokat dolgozol, akkor láthatod, hogy egy év alatt odáig juthatsz, hogy a világ top 100 legjobban kereső MLM vezetője közé tudsz emelkedni. Juha Parhiala megdöntött minden MLM rekordot és 1 milliárd forintot keres havonta, ebből én sem akarok kimaradni- gondolta sok ember magában, pedig Juha előéletéről semmit sem tudtak. Aztán az ügynökök a hitükkel felvértezve szórták az igét, hogy Nézd meg a listákat a mi cégünk vezetője mindössze 18 hónap elteltével annyi pénzt keres, mint más MLM cégek vezetői 10-20 év építkezése után vagy éppen azt, hogy nézd meg a számlámat betoltam 500 ezer forintot most már 12 millám van. Hát nem nagyszerű?

    Természetesen amilyen jól indult a dolog olyan gyorsan laposodik el az egész és a kriptofejű MLM szörnyeteg szép lassan magához édesget, majd a szájába vesz, megrágcsál és lenyel téged. Ahol csak a sötétség, a gyomorsav vár rád, hogy elemésszen, miközben imát morzsolgatsz, hogy jó lesz ez. Hiszel, aztán a végén jól ki kakál magából a gazdatest, hiszen az emberekkel akik hittek benned neked kell szembe nézned. Azok akik több százezer forintot, vagy milliókat utaltak be most pedig lenullázták magukat szerintem nem lesznek boldogok. Nyilván ez az ő felelősségük is, de ne felejtsünk el valamit! Mi most MLM-ről beszélünk, ahol a személyes szavahihetőségünk, a személyes jó hírünk a tét, a személyes kapcsolataink a tét! Szemben a hagyományos piaccal, ahol mindenki önszántából vehetett Bitcoin-t. Ott nem volt egy ügynök, aki 10-20-30%-ért cserébe tolta ránk a szajrét. Ott csak mi voltunk és a döntésünk. Azt szokták mondani, hogy a bizalmat nehéz felépíteni, de nagyon könnyű lerombolni. És itt le is rombolták azok, akik ezt csinálták és ha nem kerestél annyi pénzt amiből életed végéig megélsz, akkor a józanul gondolkodó emberek nem nagyon szeretnének veled dolgozni az elkövetkező időszakban.

    Azt gondolom, hogy azok a cégek amelyek eddig indultak a kriptovaluta piacon mind halálra voltak ítélve, egész egyszerűen azért, mert maga a kriptovaluta piac is egy most kialakuló valami. Ha ezt a bizonytalanságot MLM céggel párosítod és csak a csomagok eladásából próbálsz felépíteni egy céget biztos bukás lesz a vége.

    Miért buktak el az MLM kriptovaluta cégek?

    Röviden válaszolok, egyszerűen azért, mert csak csomagok eladásából építkeztek, azaz a tipikus pump and dump elv szerint működtek. Ha láttad a Wall Street Farkasa filmet, akkor Jordan Belfort lesz a kriptofejű MLM szörnyeteg cég, a telefonáló értékesítők pedig az értékesítési hálózat. És ahogy Jordan Belfort-ék a penny stockon felhajtották az árat, majd a csúcson eladták az összes részvényüket, hogy utána szabadesésben a földbe álljon az árfolyam, ugyanúgy az MLM értékesítők a csomag eladásokkal felhajtották az árat, majd amikor kevesebb eladó lett mint vevő a földbe is állt a dolog. Az újonnan csatlakoztatott emberek pénzéből kifizették a régiek jutalékát, nyereségét és a rendszer lassulásakor szép lassan csökkentetni kezdik a kifizetési köröket. Ezután az értékesítők jutaléka meredek csökkenésbe kezd, majd úgy döntenek, hogy ez már kevés nekünk, nézzünk másik céget és váltsunk. Mindent hátrahagyva egy új bányász cégbe, vásárlói klubba vagy éppen licites oldalba menekülnek.

    Nincs új a nap alatt ugyanilyen elvek mentén működött számtalan MLM cég, amelyek 2-3 évig üzemeltek és tűntek el a süllyesztőben. A lista hosszú, ezért a teljesség igénye nélkül itt van pár darab: Bitconnect, SiteTalk, Botanoo, Ausante, OneCoin, InviaWorld, Crypto888, FirstCoin, JAAG Coin, CarbonDiamond, Agam/Questra, FamilyBenefit, FREN stb. Mind azért tűntek el, mert nem volt valós visszatérő fogyasztásuk. Hosszú távon csak belépőkből és azok befizetéseiből fenntartani egy vállalatot lehetetlen. Egyszer eljön az a pont, amikor megáll a növekedés, ezért azok az MLM cégek, amelyek nem valós fogyasztásra épülnek, nincs olyan termékük vagy szolgáltatásuk amit szívesen megvásárolnál, akkor is ha nem MLM-ben lenne, mind elbuknak.

    Nézzük meg grafikán a Magyarországon legjobban felfutott három céget: OneCoin, FirstCoin, InviaWorld

    A grafika görbéi (mint ahogy a Bitcoin esetében is volt) teljesen együtt mozogtak a cég életpályájával. Az InviaWorld nem jelentős a charton, mert annyira rövid életű volt, hogy mire lett volna belőle valami, addigra leállították a kifizetéseket, átszervezésbe kezdtek és azóta is szerveződnek… A OneCoin árfolyam grafikonját nem tudtam ide berakni, mert nem lehet jegyezni nyilvános tőzsdén, hiszen egy mesterségesen manipulált belső platformon érhető csak el, a nyilvánosságtól teljesen elzárt blokchain-el, de ugyanolyan görbét járna be, mint bármelyik más kriptovaluta a kereslet – kínálat függvényében. Több vevő = magasabb árfolyam. Több eladó = csökkenő árfolyam. Itt meg is jegyezném, hogy ha bármikor valami csoda folytán a OneCoin kikerülne hivatalos tőzsdére, olyan gyors lenne az elértéktelenedés az eladási hullám miatt, hogy kapkodnánk a fejünket. A BitConnect jó példa erre, de szerencsére ebből a magyarok kimaradtak. Viszont ez a hullám tökéletesen látható a magyarok által kitalált Firstcoin-nál, ahol az árfolyamvédelem 183 nap elteltével átszakadt és a földbe döngölte a vállalatot:

    Jól láthatjuk, hogy az árfolyam teljesen együtt mozgott a cég érdeklődési trendjével. A Firstcoin hírleveléből az derült ki, hogy a működésük alatt 245 millió dollár értékben értékesítettek csomagokat, amiből Mohammed Kibria szerint 146 millió dollár került kifizetésre jutalékok, bányászati pool és egyéb kiadások formájában. A maradék 98 millió dollár a tulajdonosokhoz került. Azért ez óriási szám egy mindössze másfél évig üzemelő cég részéről. Mivel a kereslet – kínálat trendje megfordult, az árfolyamgát átszakadt a cég földbe is állt mindössze a csúcstól számított 4 hónapon belül!

    Gondolkodj logikusan! Az MLM cégek mind a szolgáltatás piacon tevékenykednek, csak a hagyományos értékesítési csatornákat kihagyják és személyesen a disztribútorokon keresztül veszik fel a kapcsolatot az emberekkel. Ennek óriási előnye van, hiszen bizalmi kapcsolat építhető ki a két fél között. Olyan személyes tanácsadás jöhet létre, amit kevés helyen lehet tapasztalni. Biztosan te is szoktál enni, utazni, szórakozni az életben. Mit csinálsz ilyenkor? Elmész a boltba megveszed az ételt, a tusfürdőt, a fogkrémet, vásárolsz ruhákat, háztartási eszközöket (Aréna, WestEnd, Tesco, Lidl). Használsz mobiltelefont, nézel TV-t, hallgatsz zenét, ezért előfizetője vagy valamelyik szolgáltatónak (Netflix, Spootify, UPC, Digi, Vodafone).  Évente egyszer- kétszer elmész utazni, világot látni, ezért utazási oldalakat böngészel és 3-6 havonta használod a szolgáltatásaikat (Airbnb, Booking, Trivago, Wizzair, KLM). Sorolhatnám a hétköznapi dolgokat, hiszen mind, mind visszatérő forgalom a cégeknek. Az élelmiszerek gyorsabban fogynak, azokat többet vásárolsz. A ruhák is kopnak, új divat szerint öltözködsz, ezért 2-3 havonta biztos veszel valamit. Utazni ritkábban szoktunk, de arra is lehet építeni. Óriási iparágak ezek, ezért napi szinten költesz náluk. Amikor az ilyen iparágak termékeit rakjuk be egy MLM cégbe biztosan működni fognak, hiszen szükség van rájuk. Ezek a cégek hosszú távon tudnak működni, mert a termékek elfogynak és ha a vásárló megszereti azokat, akkor újra vásárolni fog. A visszatérő forgalom stabilizálja a hálózatot, az értékesítők pedig folyamatos jövedelemre számíthatnak.

    Ezekből a feltételekből bármelyik is teljesül egy olyan cégnél (legyen az kriptovaluta vagy bármilyen más kitalált „cucc”), ahol a csomagban oktatási termék van, amit soha nem bővítenek? Ahol a kezdőcsomagon megvásárlása után semmi mást nem tudsz a cégtől vásárolni? Ahol nincs semmilyen termék vagy szolgáltatás, ami visszatérő forgalmat generálna? NEM! Hosszútávon nem is maradnak meg.

    Amerikában erre a legszigorúbb szabályozás vonatkozik. Az MLM cégekben forgalmazott termékek vagy szolgáltatások 51%-át a fogyasztóknak kell megvásárolnia, ha ez nem teljesül, akkor tiltott piramisjáték szervezőnek minősítik a céget. Így már érthető, hogy az ilyen típusú MLM cégek miért kerülik Amerikát, mint a tüzet. Ha mégis valamilyen formában bejutnak, akkor az értékesítők a börtönt kockáztatják több szempontból is: tiltott pénzügyi termék értékesítése, piramisjáték szervezése. Erről „A OneCoin egykori vezetőjét Sebastian Greenwood-ot letartóztatták és kiadták USA-nak” cikkben olvashatsz.

    Szerencsére már Magyarországon is van hasonló szabályozás. 2018-től akár 2 év börtönt is kaphatnak a csaló, engedély nélkül működő MLM, pilótajáték és pénzügyi cégek hazai ügynökei. Tudod, hogy ez mit jelent?

    Az illegális devizakareskedéssel (forex), portfóliókezeléssel, befektetésre gyűjtéssel foglalkozó ügynökök, vagy piramisjátékot szervezők is büntetésre számíthatnak. Aki jóhiszemű MLM ügynökként éppen egy (ál)kriptovalutába való befektetésre, vagy ahhoz a céghez való csatlakozásra több embert is rávesz, akár 2 éves szabadságvesztéssel is számolhat. Eddig csak maximum a vezetőket/ cégtulajdonosokat büntették meg, de most már bármelyik ügynök, ajánló, közvetítő is számolhat vele, sőt feljelenti őket a hatóság (MNB). A kérdés az mikor kezdi el a hatóság betartani ezeket a szabályokat, mert azt látni, hogy a kapzsi hiénák, akik az ilyen típusú cégeket éltetik és 1-2 évente másik pilótajáték gyanús MLM cégekbe húzzák be a hiszékeny embereket, kisebb atrocitások nélkül tovább működnek.

    Összegezve egy MLM céget azért kezdünk el, hogy kiszabaduljunk a hétköznapi mókuskerékből, hogy passzív jövedelmünk legyen, ami hosszú távon fenntartható. Olyan bevételi forrásunk, ami független tőlünk, ezért szabadok lehetünk az életben. A kripto piac MLM cégei ezt eddig nem tudták biztosítani. Sőt eddig egyetlenegy olyan cég sem, ami fogyasztási cikk nélkül üzemelt volna. Miért? Egész egyszerűen azért, mert nincs visszatérő forgalmuk, ami stabilizálná a hálózatot. Ha egy tesco mindig csak új embereknek adhatna el valamit, hamar csődbe menne. Így azt gondolom, hogy a kriptovaluta cégeket kezeljük fenntartással, csak annyi pénzt fektessünk ide, aminek a részben vagy egészben való elvesztése nem fáj a számunkra. ÉS talán a legfontosabb! Annyi energiát, időt fektessünk egy ilyen cég felépítésébe, hogy ha az összedől ne érezzük a munkánkat elvesztegetett hónapoknak vagy éveknek. Egy életünk van, ezért nem mindegy mivel töltjük a napjainkat, mert az idő a legdrágább az életben!

    + Készülőben: Az új forradalom a kriptovaluta kereskedő robotok?

    • A pénzügyi területen (FOREX) már régóta elérhetőek a kereskedő robotok. Óriási tapasztalattal és múltal rendelkezünk arról, hogy a robotok milyen kereskedők, mekkora profitot hoznak vagy éppen mennyire képesek hosszú távon működni. Erről a területről bővebben a hamarosan megjelenő szakmai cikkünkben olvashatsz, amiben megvizsgáljuk a kereskedő robotok működését, hasznosságát és megnézzük, hogy egy MLM cég (IQ-Chain) hogyan építi fel ezt.
    • Dagcoin, BlockBen elemzés.

    Várható megjelenés 2019. január

    Szólj hozzá Facebookal

    Pin It on Pinterest