A lengyel hatóságok egy hosszadalmas, több éven át tartó vizsgálat végén megállapították, hogy a Lyoness piramis játék, ezért betiltották Lengyelországban a céget.
A lengyel Verseny- és Fogyasztóvédelmi Hivatal (UOKiK) 2013. január óta vizsgálja a Lyonesst. 2019. december 30-án hozott határozatukban (amit IDE KATTINTVA el lehet olvasni) arra a megállapításra jutottak, hogy a hűségprogram, Lyoness kártya működése valójában csak azt a célt szolgálja, hogy több ember kerüljön be a rendszerbe. A forgalom és ezáltal a jutalékok nem a kártyák használatából erednek, ha nem az embereknek a nagyobb összegű befizetéseikből történik a kifizetés. A számok azt mutatták, hogy a valódi pénzkeresés az emberek a rendszerbe történő pénz befizetésén alapul, azaz az „utalványok” megvásárolásán, nem a „fogyasztáson”, ezért a Lyoness pénzügyi piramisnak minősül, amiből csak akkor lehet pénz keresni, ha sok ember lép be az üzletbe.
Ez sérti a fogyasztók kollektív érdekeit, ezért azt a határozatot hozta a lengyel kormányhivatal, hogy a Lyoness Europe AG köteles visszafizetni a partnereinek az általuk vásárolt „utalványok”, kártyák, előleg befizetések el nem költött összegeit.
A lengyel Verseny- és Fogyasztóvédelmi Hivatal (UOKiK) kijelentette:
„A vállalkozó tevékenysége nyilvánvalóan a beszervezés promóciójára és terjesztésére koncentrál a Cashback rendszerrel. A rendszer résztvevői elősegíthetik néhány felhasználó regisztrációját a rendszerben, korlátozott jutalékot szerezve. Mérhető előnyök elérése érdekében azonban a résztvevőknek csatlakozniuk kell a Lyconet programhoz, amelyben kénytelenek fizetni 2400 euró belépési díjat (előleget, hogy megszerezzék a Kedvezményes utalványt) és egyéb díjakat (előlegeket), hogy a Premium Marketerré váljanak.”
A Lyoness ellen folytatott ügy nagyon bonyolult volt. Az eljárás hosszú időt vett igénybe, mert az iroda nehezen tudta meghatározni, hogy mi a rendszer mechanizmusa. A cég megváltoztatta a nevét és a tulajdonosokat is – kommentálja Dorota Karczewska jogi tanácsadó.
Véleménye szerint a lengyel Verseny- és Fogyasztóvédelmi Hivatal (UOKiK) elnökének döntése csak az egyik elemét kell hogy képezze az állam piramisjátékok felé irányuló lépésének. Hivatalos intézkedésekre van szükség, hogy a fogyasztók valóban számíthassanak a visszatérítésre.
A Lyoness válassza az eljárásra a következő volt:
„Az UOKiK határozata, amely szerint a Lyoness üzleti modellt kollektív fogyasztói érdekeket sértő gyakorlatnak nyilvánítja, jogellenes. Ezenkívül azt a terméket, amelyet az irodai elemzés tárgyal, a Lyoness már évek óta nem kínálja. Ezt a döntést nem ismerjük el. „
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy számos országban léptek már fel a Lyonessel szemben és büntették meg őket, vagy problémásnak minősítették a céget.
A magyar Gazdasági Verseny Hivatal (GVH) is milliós büntetéseket szabott ki rájuk tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat jogcímén.
Külföldön Norvégiában, vagy éppen legutóbb Olaszországban kaptak 1 milliárd forintot meghaladó büntetést a jogellenes magatartásuk miatt.
A cikk ezen a linken olvasható: A Lyoness bajba került Olaszországban, ezért 3.2 millió EUR büntették
Források:
Lengyel Verseny- és Fogyasztóvédelmi Hivatal határozata
https://biznes.gazetaprawna.pl/
Lyoness: milliós bírság a megtévesztő reklámokért
Milliós büntetés a fogyasztók megtévesztéséért